Restriktioner på psykofarmaka

Startdato12. februar 2018
Slutdato11. august 2018

Restriktioner på psykofarmaka

Psykofarmaka er fællesbetegnelsen for en række produkter, der påvirker hjernen og centralnervesystemet. Der er tale om antidepressiver, antipsykotiske midler og midler til børn af typen methylphenidat.
Alle midlerne har en stærk påvirkning af hjernen mod en lang række sygdomme, som der ikke er dokumentation på, da det aldrig er videnskabeligt bevist, hvad der forårsager psykiske lidelser.
I årevis er midlerne blevet udskrevet til højre og venstre under påberåbelse af, at de ikke skader, og at der ikke er alvorlige bivirkninger ved dem. Til trods for at en enkelt medicinsk database som eksempelvis Pubmed i begyndelsen af 2018 har registreret 808 sider med 16.157 videnskabelige undersøgelser af bivirkninger og skader på grund af bare antidepressiver, mens der i samme medicinske database er registreret 1.897 sider med 37.925 videnskabelige undersøgelser af bivirkninger og skader på grund af antipsykotiske midler.
Der er altså tale om meget stærke midler, der i årevis er blevet udskrevet stik imod deres anvendelsesmuligheder mod diffuse ikke videnskabelige dokumenterede sygdomme, hvilket har medført mange lidelser, lemlæstelser og død.
Det henstilles derfor til, at folketinget forsyner disse midler med restriktioner for anvendelsen.
Som led i restriktion kan der eventuelt indføres samtykke erklæring for især antidepressiver, som er det præparat, der hyppigst bliver udskrevet imod sine anvendelsesformål, og som har meget alvorlige bivirkninger.
Det er meget, meget vigtigt, der bliver gjort noget mod dette. Alt for mange mennesker er skadet eller døde.
Elsebeth Anne-Sophie Silverskiold HalckendorffFrederiksberg
E-mail: eahh@mail.dkTlf.nr.: 33236861