Om borgerforslag

Ordningen om borgerforslag går ud på, at alle personer med stemmeret til folketingsvalg kan stille et borgerforslag, hvis mindst 3 personer vil være medstillere af forslaget og det overholder reglerne for ordningen. Hvis 50.000 borgere med stemmeret til folketingsvalg herefter støtter borgerforslaget, kan det blive fremsat som beslutningsforslag og behandlet og stemt om i Folketingssalen.

Denne hjemmeside er oprettet af Folketinget for at håndtere ordningen om borgerforslag. Her kan du stille borgerforslag, du kan finde de forslag, som andre har stillet, og du kan støtte – altså ”skrive under på" – borgerforslag. Det foregår som elektronisk selvbetjening, hvor du logger ind og registrerer dig med NemID og cpr-nummer.

Hvis du ikke kan eller ikke har mulighed for at bruge den digitale løsning, kan du i stedet bruge en blanket, som du kan hente på denne side eller få tilsendt fra Folketinget. Læs mere om det under "Ikkedigitale borgere" i sideboksen til højre. Der kan du også finde mere om baggrunden for ordningen.

Nedenfor kan du læse om, hvordan de forskellige faser i ordningen fungerer, fra et borgerforslag oprettes, til det eventuelt bliver behandlet af Folketinget.