Vandtrykket i hovedstadsområdet skal hæves

Startdato08. april 2018
Slutdato05. oktober 2018

Vandtrykket i hovedstadsområdet skal hæves

Vandtrykket i København skal sættes op. Foruden at være et dagligt irritationsmoment for borgerne i hovedstaden udgør det alt for lave tryk en anseelig sundhedsrisiko, da fremkomsten af legionellabakterier er ekstraordinært stor i vand med så langsom fremdrift som det københavnske.

Problemet med det urimeligt lave vandtryk er konstateret i hele hovedstadsområdet, og de mange utilfredse beretninger, der er at læse på Facebook-gruppen ”Sæt vandtrykket op, der er ikke vandmangel i Danmark”, vidner om, at problemet er omsiggribende.
Både københavnernes velbefindende og helbred fortjener et rimeligt tryk i hanerne.
Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, HOFOR, valgte i 2010 at sænke vandtrykket i København for at spare energi. Det har betydet, at mange københavnere dagligt må kæmpe med at få shampooen ud af håret og potentielt kan eksponeres for legionellabakterier, der i værste fald kan føre til legionærsyge. Det er uhørt, at man i et iland som Danmark, der langt fra lider af vandmangel, skal døje med sløve og smittefarlige vandstråler.
Problemet eksisterer ikke kun i etageejendomme, men ses lige så ofte i villaer og andre etplansbebyggelser. HOFOR har adresseret problemet til alene at ligge i hovedstadsområdets forældede vandrør, hvori der er ophobet rust og kalkaflejringer, og at problemet skal løses ved, at borgerne – for egen regning – får udskiftet de gamle installationer.
Men det argument og dertilhørende løsningsmodel falder til jorden, når selskabet samtidig erkender, at vandtrykket de facto er blevet sænket.
Jannik Kåre Jonatan Spang OlesenAdressebeskyttelse
Michael ChristiansenKøbenhavn