Bevar FM-båndet i Danmark

Slutdato09. oktober 2018

Bevar FM-båndet i Danmark

2 Forslagstekst:
Folketinget anmodes om at vedtage ved lov, at FM-båndet bevares i Danmark.
Formålet er at sikre hele den danske befolkning og trafikanter fra andre europæiske lande en god dækning med radio i høj kvalitet samt opretholde katastrofeberedskabet med FM-radio og digitale informationssystemer distribueret via FM.
3 Bemærkninger:
FM dækker næsten 100 %, modsat DAB+, der ifølge DR kun dækker 96,7 % af Danmark og desuden tvinger mange til at opsætte antenner udendørs for at kunne høre DAB+-radio indendørs.
FM tilbyder fremragende lydkvalitet, i det lyden ikke er kraftigt digitalt komprimeret, som den er i DAB+.
Flere millioner velfungerende bilradioer skal kasseres, hvis FM nedlægges. Hvis FM bevares, slipper bilejerne for at udskifte bilradioer for milliarder af kroner.
Fortsat FM betyder også, at bilejerne kan nyde godt af trafikinformation og anden information fra det digitale RDS-system, der er integreret i FM-radioen.
Bilradioer i de fleste lande er forsynet med FM, men meget få har DAB. Hvis FM-nettet slukkes, bliver turister fra de fleste lande i Europa mødt med radiotavshed, når de kører i Danmark, og det vil ikke være muligt at nå dem med trafikinformation, katastrofemeldinger eller efterlysninger.

FM-radioen er uundværlig i tilfælde af katastrofer eller terror. De fleste DAB-radioer giver op straks eller inden for få timer i tilfælde af strømsvigt på grund af deres høje strømforbrug. Desuden er DAB-sendenettet sårbart.
Vi har mange års erfaring med FM-systemet, som har vist sig meget stabilt og pålideligt under alle forhold, herunder ved svigt i elforsyningen.
Den internationale Telecom Union: ITU har valgt FM som Global norm ved varsling af naturkatastrofer mv. Man anslår at der på verdensplan er mere end 6 Mia. FM-radioer. I Danmark er der
mere end 10 Mio. FM-radioer.
FM-radionettet leverer desuden via RDS-systemet digitale data til bl.a. informationssystemer i busser samt til GPS-systemer med TMC tjenesten. Kulturministeriet har ikke ved nogen lejlighed redegjort for hvordan lignende data tjenester skal distruberes via DAB systemerne, det være sig DR´s eller de kommercielle DAB kanaler. Det må være et brugerkrav, at samtlige de tjenester som i dag distribueres via FM parallelt i en længere årrække også er tilgængelige efter Europæiske standarder via DAB.
Meldingerne om den påtænkte lukning af FM-båndet har skabt meget stor usikkerhed blandt forhandlere og radiolyttere. En principiel afklaring om FM-båndet vil skabe ro på markedet og sikre, at Danmark også fremover har et godt dækkende katastrofeberedskab og et radiosystem, der når ud til hele befolkningen.
I Norge har nedlæggelsen af FM ført til en stor tilbagegang i radiolytningen.
Både Sverige og Storbritannien har bl.a. derfor for nyligt truffet beslutning om at bevare deres FM-sendenet.

Vi lægger med dette forslag op til, at Danmark følger Sverige og Storbritannien og bevarer FM-radioen.
Bjarne Dahlin NielsenNæstved
E-mail: bdn@pc.dk