Digitalt kørekort

Startdato09. maj 2018
Slutdato05. november 2018

Digitalt kørekort

Som alternativ til det nuværende fysiske kørekort foreslås det at der oprettes en APP / digitalt kørekort som kan medtages på smartphone og gøre det ud for et fysisk kørekort.
Kørekortet skal beskyttes mod misbrug med nemid og skal kunne vises på forlangende.
Et digitalt kørekort bør/kan ligeledes indeholde flere oplysninger som f.eks. tidligere klip , bøder, sundhedstilstande som brug af briller , sukkersyge mv., som ved færdseluheld kan være vigtige.
Det foreslås ikke at erstatte det fysiske kørekort med et digitalt, men at et digitalt kørekort skal være lige så gyldigt som et fysisk (nuværende).
Det digitale kørekort skal ikke erstatte brug af kørekort i udlandet.
Det virker uhensigtsmæssigt, at det som i dag kan give en bøde hvis man ikke medbringer et fysisk kørekort , som man i øvrigt besidder - at man altså har kørekort men bare har glemt at medtage dette. De fleste mennesker husker altid deres mobitelefon og vil derfor altid kunne medbringe kørekortet digitalt.

Et digitalt kørekort kan ligeledes indeholde flere oplysninger som f.eks. tidligere klip , bøder, sundhedstilstande som brug af briller , sukkersyge mv. som ved færdseluheld kan være vigtige.

Det foreslås ikke at erstatte det fysiske kørekort, men at et digitalt kørekort , beskyttet med nemId mv kan bruges i stedet for det fysiske ved fremvisning til politiet.

Forslaget vil fjerne en urimelig bøde for en forglemmelse som ikke påvirker ens evne til at køre bil ( det ses jo også af at man efter at have fået en bøde for at have glemt sit kørekort, får lov at fortsætte kørslen)

Det digitale kørekort skal ikke erstatte brug af kørekort i udlandet
Jens-Jørgen Benedikt RaskRudersdal
E-mail: jj@email.dk