Forslag om at nedsætte antallet af medlemmer i Folketinget fra 179 til 99 medlemmer.

Startdato15. maj 2018
Slutdato11. november 2018

Grundloven giver mulighed for op til 179 medlemmer af Folketinget, men jeg ønsker sammen med mine medstillere, at medlemmer af Folketinget nedsættes til 99 medlemmer.

Folketinget og Moderniseringsstyrelsen har gennem mange år krævet effektiviseringer i det offentlige. Folketinget har aldrig selv bidraget til effektiviseringer, men har i stedet udnævnt stadig flere ministre, særlige rådgivere og senest givet sig selv 40 % mere i partistøtte. Det er på tide at Folketinget tager egen medicin og ser kritisk på omkostningerne ved at have 179 valgte i Folketinget.

Danmark har under 6 millioner indbyggere og 179 medlemmer i Folketinget. Et velfungerende demokrati som Holland har over 17 millioner indbyggere og kan nøjes med 150 medlemmer i deres parlament. Danmark burde derfor som udgangspunkt kunne klare sig med 53 medlemmer. Som er passende kompromis foreslås det, at Danmark for fremtiden nøjes med 99 medlemmer af Folketinget.

De demokratisk valgte i Folketinget bør vise at de også kan og vil bidrage med effektiviseringer af egne forhold og 99 medlemmer af Folketinget bør være passende, når man sammenligner med demokratiet i Holland og befolkningernes størrelse.

Folketinget har sammenlagt amterne til regioner og nedbragt antallet af kommuner i Danmark, men har mærkeligt nok ikke nedbragt antallet af medlemmer i Folketinget hvorfor dette forslag stilles, så det forsømte kan blive indhentet.
Folketinget har ikke været villige til at begrænse egne goder og sørge for at demokratiet blev effektivt forvaltet selvom andre politiske institutioner er blevet reformeret. Sammenligningen med Holland er også relevant med hensyn til antallet af ministre hvor Holland kan klare sig med blot 12 ministre mod hele 22 ministre i Danmark. Hvis Holland havde samme overforbrug af ministre i forhold til indbyggere skulle de ikke være 12 ministre, men 62 ministre. Den politiske ledelse bør udvise vilje til mådehold i samme omfang som man kræver af resten af samfundet og desværre synes netop Folketinget og regeringen, at se bort fra dette når det vedrører egne forhold og det ønskes ændret med dette forslag. De politisk valgte og regeringen har aldrig udvist vilje til at spare eller effektivisere egne forhold hvorfor det er på tide at Folketinget tager samme medicin som man byder andre politiske organer og borgerne i samfundet. Gyldne ministerpensioner deles ud til politikere som får stadig mere opfindsomme ministerbetegnelser med ringe indhold. Økonomisk mådehold bør udvises også af Folketingets medlemmer og regeringen.
Rolf Gunner NielsenAdressebeskyttelse
Jørgen Viggo ChristensenAabenraa