Genindfør internet under eksamen på gymnasier med bedre kontrol

Startdato15. maj 2018
Slutdato11. november 2018

Genindfør internet under eksamen på gymnasier med bedre kontrol

Undervisningsministeren bør genindføre elevernes adgang til internettet under skriftlige eksamener på gymnasierne. Kontrollen kan evt. forbedres sideløbende. Denne forbedring kunne være et krav om, at elever skal have ”ITX flex” eller et lignende program installeret, således at det kontrolleres og sikres, at eleverne ikke snyder.
Efter at en række danske medier havde blotlagt omfanget af problemet med eksamenssnyd blandt landets gymnasier og især eksamenssnyd, hvor elever brugte internettet til andet end, hvad det er tiltænkt til under eksamenerne, valgte undervisningsminister Merete Riisager at fjerne internetadgang ved de fleste skriftlige eksamener på gymnasierne.
Denne beslutning er flere af de berørte grupper og fagpersoner stærkt utilfredse med. Alle de elever der har fulgt reglerne og ikke har snydt, bliver ramt og mister et godt redskab til at kunne vise, hvad de har lært i undervisningen.
Mange lærere er utilfredse med denne beslutning af mange af de samme årsager som eleverne. Internettet er en naturlig del af undervisningen, der fungerer som et redskab, som elever kan bruge til at besvare en eksamensopgave efter bedste evne.
Fordelen ved at have internet under eksamener er, at det giver elever bedre mulighed for at vise deres evner til at finde og forholde sig til ny information og tekst samt vise, at de kan bruge denne i samspil med et udleveret eksamenssæt. På den måde kræver det mere selvstændig tanke og arbejde, hvor eleverne er nødsaget til at se i ”det store billede”, når de skal sortere i det hav af artikler og statistikker, der er på nettet.
Yderligere skal det tilføjes, at internet er en naturlig del i det moderne samfund og af den daglige undervisning. Med den nuværende model tester eksamenerne eleverne ikke i samme grad udbyttet af undervisningen, hvilket burde være det primære formål med eksamenerne.
Dog er det også vigtigt, at eleverne ikke kan snyde. På universiteterne har de i flere år brugt et program, der hedder ITX Flex. Programmer fungerer ved, at den med få sekunders mellemrum tager et skærmbillede af brugerens skærm og sender det til en central server. Herfra kan programmet så lave såkaldte timelapses, hvor man hurtigt kan gennemse, hvad eleven har lavet, hvis der skulle være mistanke om snyd. Ud over dette overvåger den også, hvilke programmer der kører på computeren, samt hvilke websites computeren er i kontakt med. Så selv hvis eleven skulle kunne time det således, at vedkommende ikke har ”ulovlige” websites åbne, mens ITX Flex tager skærmbilleder, vil de stadig blive opdaget i at snyde, da loggen afslører det. Hvis man skulle ønske at stramme sikkerheden kunne dette være en mulighed. Det vigtige er dog at eleverne gives de bedste muligheder for at vise hvad de har lært!
Jeppe Toftebjerg PoulsenVejle
E-mail: jeppepoulsen@modtaget.dkTlf.nr.: +45 30 30 22 52