Jehovas Vidner skal have frataget deres status som anerkendt trossamfund her i Danmark

Startdato07. juni 2018
Slutdato04. december 2018
Martin BrahtzOdense
E-mail: brahtzmartin@gmail.comTlf.nr.: 23204237
Karen MaigaardOdense
E-mail: maigaardkaren5@gmail.comTlf.nr.: 24257506
Morten Klaville JørgensenOdense
E-mail: klaville89@gmail.comTlf.nr.: 50539550
Severin Gjerløff Wedebye BentsenOdense
Maia Juel BellettyOdense

Grundlovens § 3 har følgende ordlyd:

”Den lovgivende magt er hos kongen og folketinget i forening. Den udøvende magt er hos kongen. Den dømmende magt er hos domstolene.”

I den statsretlige teori er der almindelig enighed om, at grundlovens § 3, 3. pkt., hvorefter den dømmende magt er hos domstolene, sætter visse grænser for, i hvilket omfang lovgivningsmagten kan træffe bestemmelse om enkelte personers retsforhold. Der foreligger imidlertid ikke i den statsretlige teori nogen præcis afklaring af, hvor disse grænser nærmere går.

Folketingets Administration har ikke på det foreliggende grundlag og inden for rammerne af den undersøgelse, der foretages under den indledende gennemgang af et borgerforslag, kunnet nå til en endelig afklaring af, hvorvidt det ligger inden for de grænser, som grundloven sætter, at Folketinget kan beslutte at fratage Jehovas Vidner deres status som anerkendt trossamfund.

Opnår borgerforslaget 50.000 støtteerklæringer eller flere, vil forholdet til grundloven blive vurderet nærmere med henblik på indstilling til Folketingets medlemmer om spørgsmålet om fremsættelse af forslaget som beslutningsforslag i Folketinget.