Spærregrænsen ved folketingsvalg foreslåes hævet til 5%

E-mail: jan.guldager@stofanet.dkTlf.nr.: 23484222
Henning OlesenRudersdal
Peter NielsenFrederikshavn

Grundlovens § 31, stk. 2, har følgende ordlyd:

”De nærmere regler for valgrettens udøvelse gives ved valgloven, der til sikring af en ligelig repræsentation af de forskellige anskuelser blandt vælgerne fastsætter valgmåden, herunder hvorvidt forholdstalsvalgmåden skal føres igennem i eller uden forbindelse med valg i enkeltmandskredse.”

Folketingets Administration har ikke på det foreliggende grundlag og inden for rammerne af den undersøgelse, der foretages under den indledende gennemgang af et borgerforslag, kunnet nå til en endelig afklaring af, hvorvidt det er foreneligt med grundlovens krav om en ligelig repræsentation af de forskellige anskuelser blandt vælgerne, at Folketinget fastsætter en spærregrænse på 5 pct. for repræsentation i Folketinget.

Opnår borgerforslaget 50.000 støtteerklæringer eller flere, vil forholdet til grundloven blive vurderet nærmere med henblik på indstilling til Folketingets medlemmer om spørgsmålet om fremsættelse af forslaget som beslutningsforslag i Folketinget.