Forbud mod demonstrationer nær begravelser

Startdato16. marts 2020
Slutdato12. september 2020
Allan Hansen LindemarkFrederiksberg
E-mail: minkonto@gmail.comTlf.nr.: 20824724
Daniel Panduro SandalFrederiksberg
Martin Seier KøbkeOdense
E-mail: paralizer2003@hotmail.comTlf.nr.: 30954361
Maria Mette Thodsen HansenVarde
E-mail: m.m.t.hansen@gmail.comTlf.nr.: 22980745
Morten BoveSorø
E-mail: bove@cumuli.netTlf.nr.: 40622260
Lars Arne ChristensenLyngby-Taarbæk

Grundlovens § 79 har følgende ordlyd:

”Borgerne har ret til uden forudgående tilladelse at samle sig ubevæbnede. Offentlige forsamlinger har politiet ret til at overvære. Forsamlinger under åben himmel kan forbydes, når der af dem kan befrygtes fare for den offentlige fred.”

Folketingets Administration forstår borgerforslaget således, at formålet med forslaget er at indføre et generelt forbud mod demonstrationer, der finder sted inden for en radius af en km fra en begravelse.

Folketingets Administration har ikke på det foreliggende grundlag og inden for rammerne af den undersøgelse, der foretages under den indledende gennemgang af et borgerforslag, kunnet nå til en endelig afklaring af, hvorvidt grundloven giver mulighed for at indføre et sådant generelt forbud mod forsamlinger.

Opnår borgerforslaget 50.000 støtteerklæringer eller flere, vil forholdet til grundloven blive vurderet nærmere med henblik på indstilling til Folketingets medlemmer om spørgsmålet om fremsættelse af forslaget som beslutningsforslag i Folketinget.