Danmark skal tilslutte sig FN-traktaten om forbud mod atomvåben.

Startdato24. juli 2020
Slutdato20. januar 2021
Hasse Birger SchneidermannSyddjurs
E-mail: hasse.schneidermann@gmail.comTlf.nr.: 23334460
Palle Nyborg BendsenHalsnæs
E-mail: pnb@ydun.netTlf.nr.: 30137695
Jessie Bastholm SeehuusenEgedal
E-mail: jessie@smorumnet.dkTlf.nr.: 51373468
Klaus Mark ArnungRudersdal
Povl Arne RevsbechAarhus
E-mail: povl.revsbech@gmail.comTlf.nr.: 23801580
Henrik Bay HansenTårnby
E-mail: henrikbayhansen@hotmail.comTlf.nr.: 23828254

Grundlovens § 19, stk. 1, har følgende ordlyd:

”Kongen handler på rigets vegne i mellemfolkelige anliggender. Uden folketingets samtykke kan han dog ikke foretage nogen handling, der forøger eller indskrænker rigets område, eller indgå nogen forpligtelse, til hvis opfyldelse folketingets medvirken er nødvendig, eller som iøvrigt er af større betydning. Ejheller kan kongen uden folketingets samtykke opsige nogen mellemfolkelig overenskomst, som er indgået med folketingets samtykke.”

Kompetencen til at handle på Danmarks vegne i udenrigspolitiske anliggender er således en grundlovsumiddelbar kompetence (et såkaldt regeringsprærogativ). Dette indebærer, at kompetencen til at træffe beslutninger inden for bestemmelsens område tilkommer regeringen, dog for visse beslutningers vedkommende kun med Folketingets samtykke, jf. bestemmelsens 2. og 3. pkt.

På det foreliggende grundlag og inden for rammerne af den undersøgelse, der foretages under den indledende gennemgang af et borgerforslag, har Folketingets Administration ikke kunnet nå til en endelig afklaring af, om en eventuel beslutning om Danmarks tilslutning til FN-traktaten om forbud mod atomvåben vil have en sådan karakter, at borgerforslaget herom bør afvises som stridende mod bestemmelsen om, at borgerforslag skal kunne gennemføres inden for grundlovens rammer.

Opnår borgerforslaget 50.000 støtteerklæringer eller flere, vil forholdet til grundloven blive vurderet nærmere med henblik på indstilling til Folketingets medlemmer om spørgsmålet om fremsættelse af forslaget som beslutningsforslag i Folketinget.